Klockan har alltid varit den tidlösa accessoaren som fungerat år ut och år in. Men nu går det lite sämre i försäljningen, både för de klassiska mekaniska klockorna och för de nya smarta klockorna.
I Svenska Dagbladet kan man läsa att det inte går så bra för försäljningen av så kallade smarta klockor. Visst har försäljningen ökat i år men inte alls i den takt som kan förväntas. 2016 års totala leveranser av klockorna beräknas uppgå till 20,1 miljoner, vilket blir en ökning på 3,9 procent jämfört med förra året. Varför försäljningen inte går så bra som den förväntats göra och skulle kunna göra, beror till stor del på att många inte anser sig behöva en smart klocka och att intresset helt enkelt inte är speciellt stort för en sådan här pryl.
Sämre export till Kina
Det är dock inte bara de smarta klockorna som det gått lite sämre för. Även de mekaniska klockorna har haft det tufft på sistone. I Dagens Industri kan man läsa att den schweiziska exporten av klockor minskade i juli och detta innebar en minskning för den trettonde månaden i rad. Framförallt är det en minskad efterfrågan på klockorna i Asien som gjort det svårare för försäljningen. Tillverkarna har fokuserat på att expandera i USA, vilket faktiskt lett till att den amerikanska marknaden är större än den kinesiska men detta har alltså inte räckt för ge försäljningen ett uppsving.
Mer personlig klocka
Klockan kanske inte längre är den tidlösa accessoaren som alla vill ha eller så är det så att folk helt enkelt vill ha lite mer speciella och personliga accessoarer. Detta kan man exempelvis få, även med en klocka, genom att helt själv välja vilket klockband man vill ha hos http://natobutiken.se. Eller så kan man satsa på en lite annorlunda variant som kanske inte precis alla har. Det är alltid lite roligare när man får sticka ut med sina accessoarer. I Café ger man exempel på olika klockor som är snygga och lite mer speciella. Gemensamt för dessa är:
- Att de är specialdesignade.
- Att de har ett spännande utseende.
- Att de är eleganta.