När det kommer till mode så försöker designers alltid att vara i framkant, så att vara normbrytande är vardagsmat. Men, nu kan man se att de bryter mark på ett annat plan än med sina kläder – det handlar om vilka företagen lyfter upp på catwalken.
Kläder, skor och accessoarer. Människor världen över är som tokiga i nya trender för att man ska kunna lyfta sin personlighet och visa vem man är. Med internets intåg kan man enklare köpa kläder världen över, såsom gallakjoler snabbt och enkelt från Danmark när en vill vara extra fin. För när det kommer till mode så kan man alltid finna något nytt och spännande. Mode ska ligga i framkant och sticka ut. Vad man nu kan se är att man vidgat sina vyer och är mer inkluderande skriver dn.se i sin kulturdel. Under Stockholms modevecka bröt designern Sofia Edgren mot normerna genom att ta ett nytt grepp kring det stereotypa modellvalet och många designers väljer nu att fokusera mer kring modellerna som med sin personlighet ska lyfta märket och med det träna igenom bruset.
”I stället för att stirra sig blind på en storlek, ett kön eller ålder väljer hon liksom många andra modeskapare modeller som avviker från rådande normer. Det kan liknas vid en personlighetskult där modellen genom sin särprägel skapar en buzz kring märket.”
Detta är ett stort steg att lyfta in alla personligheter så alla känner sig välkomna, vilket de bör då alla människor bär kläder. Både tidningen Vanity Fair och stora designers som Givenchys banar vägen för ett samhälle där alla är välkomna. Kul!